March 31, 2008

Gammal ljuskrona i ny skepnad



Tänk vad lite småprat kan resultera i trevliga överraskningar.

Denna ljuskrona kom till oss i arv som en barock krona med små fula skärmar och livsfarlig belysning. Jag kunde dock skönja en potenial i kronan och hastade iväg med den till K.A. Jonsson Metall & Kristall på Brahegatan i Stockholm för omvårdnad och ny el.

När jag överlämnade min ljuskrona muttrade jag lite om att det var ju synd att det inte var en rokokokrona då stommen var densamma, säger den kunniga ägarinnan att det går nog att ordna. Sagt och gjort, de byter ut alla prismor, putsar och fejar samt drar ny el och hem kommer den ljuvligaste kronan.

Mycket väl investerade pengar, även om kronan från början är en nystil och tillverkad på 1900-talet.

Den övre bilden är en detaljbild , inte före och efter.

För er som vill sätta er in i kristallkronans sköna värld vill jag rekommendera en bok av Eva Dyrssen och heter Magiskt ljus, utgiven 2002. Hon avled förra året 97 år gammal, hennes morbror var Ivar Krueger.

Kul med historia, eller.....

Ia

1 comment:

Lena said...

Hej Ingela! Vilken sp�nnande blogg du har, intressant att du �lskar historia och antikviteter. Jag �lskar gamla saker, men �r ej s� bra p� tidsepokerna. Nu ser jag fram emot att f�lja din blogg. Jag l�nkar nu din till min sida. V�lkommen Lena