February 04, 2011

Anyone for pink..

eller andra ljuva pasteller som stämmer 
med ljusets återkomst? Detta fenomen har 
intresserat mig i många år i inredningens värld.
Redan nu kan man se en förändring
 runtomkring sig i klädval och inredning,
 Jag har numera förstått att det kanske inte har 
med årstiderna endast att göra utan att även
 det Nordiska ljusets påverkar oss, mer än vi tror.
I år har inte bara mina kunder utan även jag 
själv har ramlat dit, den gustavianska lilla
soffans rosa sidentyg gör mig oerhört glad
och lyser ikapp med ljusets strålar genom
fönsterrutorna i väntan på våren.
Glad blir jag också av mina kollegors
fantastiskt fint utförda arbete under
min frånvaro. Vissa moment i  verksta'n
är fortfarande tuffa för min rygg och
jag har lärt mig att ta skeden i vacker 
hand och be om hjälp.
Mönsterpassat, trådrakt och rätt spända bisband.
Nu spelar nog inte ljus eller årstid in helt i mitt val,
tyget har haft en stark påverkan i mitt val.
För att behålla den rätta karaktären av möbelns stilepok
blev valet av sidentyg avgörande, relativt tidlöst i mönster
men med en aningen mer vågad färg i dagens mått. 

One happy pink lady, Ia 


The return of the famous Scandinavian Northern daylight
is up by 15 min per week. 

Vivid and brighter colours are already often seen in daily life,
people wearing spring collections under their outerwear despite the snow
and the cold, which continues it's majesctic control on us over here.

The daylight is not only returning, it's also becoming stronger by the day!
Colours picked for interior decorations also tend to be the ones of the pastel
 palette, associated with spring. Lots of pink, green, lavender.....and more.

This spring not only my customer's choices...also I decided to go
for pink silk for the gilded Gustavian sofa.
Classic pattern with a flair of colour.

Being a member of the Swedish Upholsterer Board,
I'd like to contribute on my talented colleagues, for
taking care of this darling sofa whle I was away from
the workshop. A most skilfully craft work performed
 by true artisans, my eyes are smiling with pleasure!













11 comments:

The Secret Garden said...

Vilken vacker möbel!!
Och färgen...jag älskar den där färgen, oavsestt om det är modernt eller inte. sån är jag. Vilken vacker lyster i tyget!
Får en sån där "vill ha känsla"!

Ha det fint!

Anonymous said...

The fabric is beautiful and I love the pink!

Lusthuset said...

O, ja...så vackert. Vårkänslorna svallar. Visst älskar man det ljusa och blonda nu lika mycket som man gillade rött och grön i julas. Bedårande vacker liten soffa. Ha en skön helg och klappa Kletus från mig (och Simpson...fast det är jag inte säker på att "Ers höghet" tycker *hi,hi*) Kram!!

Zelda said...

Hey lady . Lovely work as usual . I'm back on my blog

Renae Moore said...

Ingela,
So glad you are back safe and sound. I am very happy you can skype with your son....we should do that one day! I love the pink on the settee....I know it looks perfect in its place. I have one similar with green and brown cheetah!
xo

Anci said...

Åh ja ! Visst påverkar både ljus och årstider oss. Underbar möbel också.

Jag ska försöka maila dig snart.

Kram
Anci

Marieberg said...

Vilket fantastiskt arbete på en underbar möbel. Du är verkligt duktig!
Så roligt att se och läsa om dina tankar om samspelet mellan karaktär, ljus, epok m.m. men även ditt mod att "dra på" lite med färgen.
Soffan - en riktig liten läckerbit som säkert våra katter skulle säga; TÄNK att få sätta klorna i den ;-)
Tur att Kletus har verkstadsförbud!!!

Mélanie A. said...

I'm totally in love with silk pink damask ... looks fantastic , I also love how the days are going bigger

Made in Persbo...Carina said...

Mmmm mums vilket läckert tyg...och möbel! Helt ljuvlig.
Jag tar också in pasteller nu när ljuset återvänder :)

Kramar till dig och Kletus!

Anonymous said...

Cara Ingela,

Vilket hantverk! Och vilken mobel!!! Skont med duktiga medarbetare, sa att Du kan skona "skraddarryggen". Aven har ar pasteller i ropet efter gradis och vinterregn. Jag har ocksa borjat snegla pa pasteller, aven om steget till rosa ar langt, praglad av barndomens sota/ flickrosa. Nagot att ta sig forbi, alltsa! Bacione, Ingrid

linnea-maria said...

Vilket underbart tyg! Det smälter ihop med möbeln jättefint! Ja det har blivit rosa och pasteller där hemma också. Kram /Therese