March 16, 2010

Blommor inte skator.....

inomhus...vill jag ha så här om vårkanten! Vårtecken som vårtecken, det är samma visa varje år.
Omplanteringen har så sakta kommit igång i blomkrukorna, detta år med med viss lyfthjälp.

En som inte bryr sig så värst mycket om detta vet vi i huset hellre nu börjar bevaka fåglarnas återkomst.
Skatorna dras in på löpande band genom kattluckan, de är vid full vigör och släpps av inne i huset, varvid jakten börjar för människorna i huset att återställa ordningen. Kletus lägger sig på sofflocket tittar lugnt på, han har ju gjort sitt bidrag till hushållningen.
 När skatan, smärre vettskrämd, väl förpassats ut i frihetenigen  måste Kletus dock stämma av att den inte gömmer sig i något hörn eller bakom mattes gardiner. 
 Att lyssna till kattluckans smäll o styrka är så här på vårkanten numera en sport i familjen. Det måste vara nedrans trångt att forcera hålet med en skata mellan tänderna, fast malligare katt får man nog leta efter. 




Bring me flowers instead of Pica picas, Please!
Ia


The return of the Northern daylight each spring also means our family cooperates meticulously, keeping an eye and an ear on the pet staywell. Any time the click appears could very well mean the house cat brought one of his Pica picas along with him indoors.
Our cat is rather small built and every year I can't but wonder how he does it, they are pretty much the same size.
When he succeeds, he lets them loose in the house and the Picas prefer my chandeliers. They are never hurt severly, perhaps slightly astonished being caught by the little hunter. 
Kletus watches us chase them around the house to let them out and after so, he checks the area a second time before taking a long afternoon nap. 
Must be hard work in Spring for a kitty

15 comments:

Bralliz said...

Heej Ia!
Ååå, vad fint ni har det vännen
Och vilka fina bilder du visar!
Ge kletus en puss från mej! :-)
Kraaam Alice ♥

Lilla huset på prärien said...

söööööt han är lille kletus! klart att han ska ha sig en skata mellanåt :) ni måste väl ändå klappa honom lite extra och ge honom lite gåsleverpaté som tack!?

här är allt bra. åkte in till stan ikväll men det visade sig att keramiken var inställd. fast när jag ser alla dina härliga bilder tänker jag att jag borde nog gå en sykurs istället...

kram jenny

Anci said...

Hej !
Det var verkligen ett annorlunda vårtecken :) Jag kan förstå att du hellre vill ha blommor.
Bilderna är jättefina ! Jag ska njuta lite mer av dem nu.

Ha en underbar dag

Kram
Anci

rosenskära said...

Vilken mästerjägare han är, helt oförskräckt! Det är ju nästan lite David och Goliat över den bataljen! Skator inomhus, nej det betackar jag mig för, jag stör mig just nu på duvorna som bosatt sig i grannens tuja, det är ett jäkla kurrande och skitande överallt...

När jag ser den stolen tänker jag på hur ljuvligt det vara att bara sitta där under din sköna filt, bläddra i vackra böcker och bli erbjuden kaffe, suck...:)

Lena

Helen said...

Dessa kattskrabber...varför måste de komma in med skator och möss, man blir ju inte det minsta imponerad... *fniss*.

Dolly, min tidigare kisse, som dog för några år sedan, 20 år gammal, brukade komma in med humlor i munnen, som hon släppte ut framför mig.

Vilka idéer.

Kram!

Marieberg said...

Hahaha, vilken rackare den söte Kletus! Å vilken jägare - skator är inte lätta byten!
Vi som precis funderat på att installera en kattlucka som går direkt in i huset får nog tänka om... :-)
Du har tagit fantastiskt snygga och BRA foton, ett sant nöje att titta på dem.

Renae Moore said...

I love your kitty...he is so inquisitive and loves to enjoy your decor!
xx

Tulipa said...

Vilken tur att inte våra katter drar in fåglar...*huh*... det räcker att det spys upp hårbollar så här års...*usch då, åt det också*...
Fast vårtecken vill man ju ha(!!), kanske nåt annat då...

Tulippa dig också, den var bra den*hihi*

Lycka till med alla tyger och mästerverk!!!
Kram Mariette

Mélanie A. said...

I love your home ...and your cat looks so cute, it matches perfectly with the decor

n o r d i n g å r d e n said...

Vilken goding han är Kletus men så oebhaglgt med levande skator inomhus... det skulle vara här, med min fågelfobi: ) Men klart han är stolt gubben, vackert hem har han med!!! Mari.

Lusthuset said...

Kletus och jag har nog samma uppfattning om skator...det finns alldeles för många! Det måste däremot vara mindre kul att jaga fatt dem inomhus...stackars er. Han verkar var en klok och förståndig katt...och jättesöt är han där han ligger i solstrålen. Ha en skön helg, med eller utan skator inomhus. Kram!!

Anonymous said...

Cara Ingela,

Oj, oj, oj. Nu har jag missat massor. Tjuvar och skator. Blommor, vartecken och projekt. Och sa underbara bilder pa Din fyrfota alskling. Nu ar jag tillbaka. Har bara hunnit kopa en gammal ruin. Varpyntet far vanta. Bacione, Ingrid

CHÂTEAU DE KONSTANSE said...

thihi..lille rampen på jakt! Kan tenke meg det er litt av et syn! Glad jeg slipper slike ubudne gjester flyvende rundt i huset;-)

Ønsker både deg og Kletus en fortsatt fin helg!

Cat:-)

AGENT 77 said...

wow så fantastiska vackra bilder från dig, sånt lugn o vila för ögat..kram E

Älfgärdet said...

Dessa katter! Vår Morris upplever sin första vår nu & gissa om det är spännande! Han hinner knappt in förrän han ska ut igen. Än har han inte lyckats med någon fångst men dagarna är nog räknade. Dock har jag inte lust att jaga några skator eller möss inomhus...