March 18, 2009

Hårda omslag....

Nu vill jag gärna fresta med lite inspirationstips till eventuella intresserade av arkitekturens och inredningens historia i framför allt Sverige.

Det är lätt att glömma influensernas bakgrund till vårt lands rika utbud i både städer och landsbygd. Dessa böcker är relativt nya på marknaden och ger en trevligt översikt på en kulturhistoria som finns bevarad och att vara stolt över. 

Här berörs på ett trevligt sätt olika grundlägganden och förutom lite historik omnämns flera yrkesområden med namn på ett större antal av de viktigare välkända arkitekterna, som även fungerade som inredare. Lös möbelinredning blev vanligare först med rokokons inträde i högre ståndsmiljö.


Jag har tidigare nämnt att det är mycket omständligt att tillåtas fotografera inom statliga svenska byggnader, därför ger dessa böcker utmärkta tillfällen att studera hantverket och skickligheten utförda i en svunnen tid.

En del personer verksamma under Barocken och Rokokon, värda att lägga på minnet är bl.a. arkitekterna Nicodemus Tessin d.ä. och d.y, Carl Hårleman, Carl Fredrik Adelcrantz, Jean Eric Rehn. Bröderna Masreliez, Louis var skicklig tecknare och inredningskonstnär, Jean Baptiste var en lysande bildhuggare. Värt att uppmärksammas är även att många av alla dessa kända konstnärer, utbildades vid Ritarakademin som bildades vid återuppbyggnaden av Stockholms Slott, efter branden år 1697.
Då slottet skulle byggas upp igen och behovet av skickliga hantverkare ökade, kallades även många utländska skickliga yrkesmän till Stockholm. En del av dessa skulle komma att bli lärare vid Ritarakademin, idag Konstakademin som huserar på Fredsgatan 12 i Stockholm.

Alla dessa olika nationaliteter av skickliga yrkesmän har också givit oss ett rikt utbud av arkitektur och inredning runt om i landet, med sina kunskaper har de förmedlat hantverket vidare till för detta land lämpligt i stil och form. 

Även om historia i alla former är mitt största favoritämne, så intresserar jag mig rätt lite för dagens kungafamilj. Vad som däremot värmer mig är dock att vår kung Carl Gustav, är mycket intresserad och värnar om vårt lands kulturhistoria, denna bok om Slott och Salar i Sverige är han även medförfattare till.

Så, för den som känner intresset vakna till liv och vill fördjupa sig, rekommenderar jag starkt att ta till vara de böcker, många gånger ovanliga och intressanta som fyndas på loppisar m.m.
Antikvariat är också en riktig guldgruva!!!

För att inte bli för allvarlig i detta inlägg, vill jag gärna förtydliga att jag menar att konsten är till för att avnjutas med ögat och låta sinnet leka. Detta är en annan tid.....

Trevlig läsning,
Ia

This post is about two books of ancestral architecture and interior decoration of historical art in Sweden, mainly during the Baroque and Rococo influences.
They have been recently published, though only one of them in English so far. It has the title, Great houses of Sweden by the author Daniel Grey,  aligned with the marvelous photographer Massimo Listri, based in Tuscany. They are also wellknown for their other amazing books about Italy and Marrakesh.

7 comments:

Gårdsromantik said...

Slott och salar är min absoluta favorit!

Jagtror jag har 2 ex av den för den är redan sönderläst!

Kram Maud

Ninni said...

Kanske något att föra upp på listan över böcker som ska inhadlas eller lånas...Den är lång;)
Må så gott och tack för tipset!
Boa noite!
Ninni

Lilla huset på prärien said...

Ah då måste jag kolla in loppisarna här nere i Skåne och se vad jag kan hitta. Fast jag skulle nog vilja ha en kopia av "De svenska antikviteternas historia" först... den hittar jag nog inte på loppis skulle jag tro. Så mycket det finns att lära sig. Skulle behöva gå i din skola ;)

Kram Jenny

me and alice said...

Hej Ia!
Åh ännu en av dina underbara lektioner!!! Är jätteintresserad av arkitektur. Sökte faktiskt den linjen på konstfack (tro det eller ej) för typ 100 år sedan...*fniss*
Stod och bläddrade i just slott och salar på bokrean häromdagen. Nu ångrade jag mig att jag inte tog den. Måste nog tillbaka dit i morgon...
Tusen våriga kramar till dig min vän!!!
Susanne

Monica said...

Hej !!!!
Vilket tips !!!!
Tack, ska du ha.......
Min kurs frös ju inne,blir inte av förrän i höst......så det kan ju passa att läsa lite böcker under tiden......
Kram,
Monica

Lilla huset på prärien said...

Du är så söt som tänker på mig kära du! :) Här är det lugna gatan just nu för grannflickan kom förbi och ville leka med A och E... så gärna, så gärna *leeeer*

Nu vill de visst gå ut så jag måste upp och klä på dem varma kläder (även om solen lyser).

Största och varmaste kramen!

rosenskära said...

JA, JAAAAA!!! Vill så gärna! Är du så rar att du tänker på mig?! Nu snurrar det må du tro! Är det kraftigt nog att ha till stolsdynor, skulle väl tro det... Vad ska du använda ditt till, något till dig själv?

Nu kom Sune, han kände nog på sig att du var i närheten!

Kramar/L