December 10, 2009

Vad gav anledning till en och annan gliring...

och glada tillrop om inte mitt lilla rara "obscena fynd" för ett litet tag sedan.
Att det skulle vara upphov till att glädja mina kära familjemedlemmar så till den grad,hade jag väl aldrig anat......
Spefulla ord har haglat över mig och de har fnissat och skakat på huvudet...ni kan aldrig ana vad jag fått höra, he he he!
Men vad gör det, jag tycker i alla fall att den lilla 1850-tals bidén från Rörstrand är en utsökt liten skapelse.

Samlar man på denna porslinsserie, kan man väl inte backa när något så onödigt som det här dyker upp framför ögonen......Mulberry porslin i flytande dekor måste väl också ha sin matchande namnlike till handdukar, eller hur! Lika slitna dom vid det här laget.

År 2007 gavs det ut 2 st trevliga böcker om Rörstrand och dess historia.
Visste ni att om man går gångbron över från Rörstrandsgatan till Karlbergs Slott i Stockholm, att resterna från fabrikens stora porslinstipp ligger till höger om brofästet och är idag minnesmärkt. Fabriken i Stockholm revs år 1926 och tillverkningen flyttades söderöver i Sverige. Mer att läsa i böckerna......
Kanske en trevlig julklapp för en intresserad i porslin och historia.

Badrumsläge,
Ia

Rörstrand has a fascinating history dating from 1726 and is one of Sweden’s oldest manufacturing industries in porcelain and china.
They were located in Stockholm until 1926, when the factory was closed down and moved to the south of Sweden.

Since 1990 the company is a part of the Finnish Hackman Group.

My rare little bidet from 1850 found recently at an antique auction, has since I brought it home been the object of many smiling faces in the family.....never mind, being a collector of this brand's china and specific pattern I find it adorably unnecessary, don't you!


5 comments:

Renae Moore said...

Ingela,
I love coming over to see you. It is an intersting bidet indeed (not used as regularly in the states as in Europe!). I would so love to visit you someday!
Blessings...
xx

Lilla huset på prärien said...

Weeeiiii va kul! Att den serien fanns även i en bidé!??? Fantastiskt tycker jag och självklart måste du ha den för att komplettera din samling. Jag tycker den är superfin. Du kan ju alltid ha den till fågelbad om somrarna om inte annat :)

Önskar dig en härlig helg!

Kram Jenny

Marieberg said...

Vad gulligt! Ser närmast ut som ett både vackert och gulligt dockbadkar - skulle den (jag) oinvigde gissa! ;-)
Men vad har du för liten vacker spegel på hyllan där i bakgrunden? Är det också något till dockornas lekstuga?... ;-)


…jo hönsen… de värper normalt ett ägg var om dagen men tar sig därimellan några välförtjänta semesterperioder.

Bralliz said...

Fina bilder du visar Ia!
Och vilka fina böcker till en samlare!

Kraam Alice ♥

Annika Christensen said...

Vilket fynd till din samling!!
Stilfullt och vackert var det i bloggen må jag säga.
Annika