December 25, 2009

Vad gör ni på juldagen......

förutom att ta hand om disken. Jag låter det sen rena glas o bestick stå framme på bordet, det dyker alltid upp någon hungrig själ som vill prata bort en stund i juldagarna. Makens maraton matlagning mättar åtskilliga magar en bra tag framåt.
Att vi sedan går i i morgonrock hela juldagen är ett välkänt begrepp i det här huset och familj o vänner har för länge sedan slutat förundras......
Förutom att jag nyper stora barn i tårna.....är det dags för min årliga julklapp från maken......Pettsson o Findus i bok eller film format!

Kletus o jag bäddar ned oss bland kuddar o plädar, tekopp o saffransbröd.
Nu börjar filmen....kolla gärna trailern med senaste filmen Glömligheter från mars 2009.



Barnsligt larvigt förtjust...jag sprider mer än gärna dessa sagor omkring till mina kära o nära.


Ia



In Sweden we celebrate Christmas on Dec 24th, meaning today is reserved for a relaxed position, preferably watching a film or two, reading a book.....I so enjoy these books. I get one every year for Christmas from my husband. This trailer shows the last....it also came as a Dvd.

Pettson and Findus , is a series of children’s books written and illustrated by the Swedish author Sven Nordqvist. His paintings are adorable, even to a grown-up!

Pettson is an old farmer who lives in a ramshackle red-ochre-painted wooden farmhouse in the Swedish countryside. His neighbours regard him as a bit odd. However, he does have the company of a cat, Findus. Pettson and Findus can converse with each otherstand . However, Findus, unlike Pettson, is aware of other "small creatures" living in the house, who play havoc with Pettson's belongings. Each of the books takes off from simple events, such as gardening, going fishing, preparing for Christmas, and so on.

11 comments:

rosenskära said...

God fortsättning! Har precis kommit hem efter en liten juldagspromenad - välbehövligt efter gårdagens måltider...

Hade gärna tassat omkring i tofflor och nattlinne hela förmiddagen, men vi får gäster imorgon igen så det var bara att bryna rödkålen och fixa fyllning till pippin.

När jag nu ändå har dig i åtanke ska jag ta mig en kik in på Kullaflyg (Sorry S) och kolla om jag kan boka.

Om en stund läser vi julevangeliet och tänder ljus för de som inte längre är med oss.

Lena

The Secret Garden said...

Kikar in och önskar dig en fortsatt trevlig julhelg!!

atmosphere said...

Tusan att det måste vara så långt avstånd mellan oss. Annars hade jag nog tittat förbi. Att makens matlagning mättar många munnar länge framöver tvivlar jag inte en sekund på. Har sett det med egna ögon...
Mysigt med Pettson & Findus. Såg nyss en liten stund av vi på Saltkråkan, också bra. Fast nu tittar jag på inredningen, något man kanske inte gjorde som liten.
Ligger redan uppkrupen i soffan, och bara slappar. Så skönt, efter att ha jobbat på tok för mycket en längre tid.
Njut och ha en riktigt skön fortsättning på helgen!
KRAM,
Ingrid

Charlie said...

Merry Christmas! Petson is the ultimate favorite book in our family. Nothing compares to laying in bed and have Jonah run in with a Petson book in hand for me to read. All the children have been the same! It is so wonderful that they print it in English.

I wish you and your family all the best this Holiday season! Here's to health, happiness and a very Happy New Year!

Önskedrömmar i hvitt said...

Hej !
Jag är en trogen prenumerant på din underbara blogg men är inte lika duktig på att kommentera. Måste bara lämna en liten hälsning idag. Det är så skönt att vet att man har likasinnade. Jag är barnsligt förtjust i Pettersson och Findus och skulle kunna köpa hur mycket som helst av det. Än så länge har jag kunnat använda min 5 åring som alibi, men han börjar tycka att det är för barnsligt... Får väl krypa till korset och erkänna att det är till mig, nu när jag vet att vi är fler :)
Hoppas att du har haft en skön julhelg och njutit av din P&F- stund,
kram Maria

Lusthuset said...

HA!!...här har vi ytterligare en gemensam favorit. Jag har älskat Pettson (är han inte lite lik Gustav Mandelman från Trädgårdsfredag) och Findus sedan första gången jag fick se dem. Tröttnar aldrig...har nog de flesta böckerna. Sätter mig gärna i en hörna och läser dem för mig själv. Ha en god fortsättning och klappa Kletus från mig. Kram från ett numera snöfritt Skåne!

Peters Projekt said...

Hejsan Ia!

Tittar in och önskar dig och de dina en rofylld fortsättning på julen! Underbart att läsa om din förtjusning över Pettson & Findus!

Här hemma har vi rundat av Juldagen med god julmat och "sänt hem" våra gäster. Imorgon (läs idag) skall vi bara mysa och så långt Melvin tillåter stanna inomhus och elda i järnspisen i köket.

Julkramar från Västkusten!

Peter

P.S. Sände just ett mail . . .

Ninni said...

God fortsättning! Vilken mysig juldag ni har. Pettson är en av mina stora favoriter också :)
Här har vi alltid svärmor på middag på juldagen så det är först idag, på annandagen, som vi kopplar av totalt. Äter rester, läser böcker och tittar på film. Idag är det dessutom ett väder som verkligen inbjuder till inomhusvistelse. Det snöar ispiggar på tvären så vi kan gotta oss inne hela dagen:)
God fortsättning!
Kram Ninni

Made in Persbo...Carina said...

God fortsättning på julen!
Hoppas att ni haft det mysigt och att mucklorna gett er ett och annat gott skratt ;)

Kram och Gott nytt år!
önskar Carina

Unknown said...

Hi Ingela
Tha book looks charming. I hope you had a very Merry Christmas and best wishes for 2010!!!!
Kindest Regards
Patricia

Bralliz said...

God fortsättning Ia!
Superfina bilder du visar.
Pettson och Findus är sååå söta, hihi... ♥

Kraaam Alice ♥