February 28, 2010

Swedehearts.....

morgonens repris av gårdagens melodifest fick stryka på foten. Denna morgon hade jag snappat åt mig söndagstidning, kaffekopp ( fynd från veckans förra antikmässa) och värmde tårna vid brasan.
Sakta men säkert vaknar huset, även övernattare.....husets samlingspunkt slamrar med kaffekokning, frukostbestyr, spring i kattluckan......musiken börjar sakta tona i högtalarna.
Vi har emellanåt vår egen utmaning av personliga musikfavoriter och kör en presentation med hjälp av Youtube. Makens senaste påhitt är datorns trådlösa uppkoppling på tv-skärmen i köket och man kan inte låta bli att yrvaket jazza med lite när musiken drar igång denna söndag morgon.


Så,  vinnare av denna veckas favoriter blev detta par svenska talangfulla ungdomar!



Kopparna (Rörstrand) är lite hiskeliga, illigt ceriserosa, benporslin från första hälften av 1800-tal. Orientaliskt mönster var inte alls ovanligt vid denna tid, tvärtom väldigt inne runt om i Europas inredning och blev många gånger  kompletterande detaljer i stilepokernas salonger.
Inget mönsternamn eller annat ledande som berättar bakgrunden, alltså talar det mest för att det en gång har varit en beställningsvara och delar i en större teservis av en specifik kund. Hos mig får det i dag bli under användning med andra lite ruffare kontraster. Till för att användas......

No music......no fun.....what a bore!
Ia


Sunday morning take off with family gathering and a wireless Youtube playing on the kitchen Tv screen. Each and one of us coming up with a fav clip while grabbing their breakfast.......and finally presenting this week's winner. What talented Swedish youngsters, writing their own mucis and lyrics!

Real Swedehearts - Salem Al Fakir and Marit Bergman with the song 52 weeks.


7 comments:

Anci said...

Dina koppar är ljuvliga ! Och bilden vid brasan ser ut som en dröm :)

Fortsätt att mysa resten av söndagen (tycker jag).

Kram
Anci

Lusthuset said...

Låter jättemysigt tycker jag...och vilka härliga koppar!! ...och bra musik är ju aldrig fel. Ha en bra vecka! Kram!

Made in Persbo...Carina said...

Så ljuvliga ting du har där framför den värmande kakelugnsbrasan! Stolen är ju sanslöst vacker...den nötta pallen och koppen likaså!
Har själv varit på loppis med goda vänner i helgen. Gjorde inga superfynd som mina vänner gjorde men nästa gång är det kanske min tur att springa på något fint :)

Kraaam, Carina

Mélanie A. said...

Love your first pic. The cup is lovely

Lilian said...

Åh, vilka underbart vackra koppar, jag blev helt förälskad när jag såg dem
attans att jag missade dem på mässan, men grattis till ett suveränt lyckat köp :)

kram Lilian

Bralliz said...

Heeej Ia!
Ååå, den första bilden är underbar!
Vilka superfina koppar du har köpt!
Ha det bra vännen!
Kraaam alice ♥

Renae Moore said...

I would love to sit by the fireplace and share a cup of tea with you friend!
xx