April 13, 2008

Kvarn som maler.....




Jag kan få de mest underliga kopplingar till de minst påtänkta ting som jag vandrar förbi, som till mitt tidigare
inlägg om kil-sågade golv.

Härom dagen poppade jag in för att bara kika lite på en loppis och vad finns inte där - jo,
en liten härligt avskavd gjutjärnskvarn från Bolinders mekaniska verkstäder, som grundades år 1844
av bröderna Jean och Carl-Gerhard på Bergsgatan, vid Kungsholmens kyrka i Stockholm.
Bröderna Bolinders var från Vaksala i Uppsala och där passerade jag förbi torget häromdagen.

C-g hade varit lärling hos Samuel Owens, engelsmannen som tidigare hade fört med sig läran om ångmaskiner
till Sverige. Så de första årtioenden tillverkade Bolinders bl.a. ångmaskiner och delar till sågverk men även köksutrustning i gjutjärn.
Bröderna går ur tiden på 1890-talet och C-G:s son Erik August tar över skutan och flyttar en stor del av verksamheten till Kallhäll, där han köper Kalhälls gård. Man använder Mälaren till att skeppa gjutgods till fabriken på Kungsholmen.
Merkantilismen skjuter fart ordentligt och företaget blir framgångsfullt, Bolinders hade i början av 1920-talet nästan 2000 anställda och började bygga arbetarbostäder, Kalhälls industrisamhälle börjar här ta form.
Arbetarna vill ansluta sig och bygga en Folkets Park, emot Herr Bolinders samtycke, de lyckas dock genom en bulvan genomföra det projektet.
Anders Zorn målar Herr Erik August porträtt.

Historien kan fortsätta i det oändliga med tillverkning gengas-aggregat under kriget, vedspisar och sammanslagningen med Munktells i Eskilstuna, för att sedan bli Volvo BM.

Slutledning : Mitt kil-sågade golv sågades på ett sådant gammalt sågverk från 1880-talet.
Och kvarnen följde med hem á 75kr.

Hängde ni med,
Ia

P.s Det finns en liten bild på variant jätte vedspis, den verkar inte gå att förstora. Bilden alltså

1 comment:

Gårdsromantik said...

Vilken vacker kvarn rätta skavet också!
En sån har jag blivit sjuk på nu.
Tycker som du att det är viktigt med tingens historia.
Det ger så mycket mer. Är väl påverkad av min make Etnologen.

Kram Maud